De roman Het
familieportret heeft grote indruk op
mij gemaakt. Ook nu ik het boek al meer dan een dag uit heb, is het verhaal nog
steeds in mijn gedachten. Het is dan ook een heftig boek, een vriendin heeft om
die reden besloten niet verder te lezen. Ik had die neiging niet. Integendeel,
het boek heeft mij van begin tot eind geboeid.
Nieuw voor mij was dat dit boek wordt afgesloten met een
aantal (14) leesvragen. De eerste is: “In welke genre zou je Het familieportret indelen, bij de oorlogsromans, de liefdesromans of
beschouw je het meer als een moeder-dochterroman?” Een lastige vraag! Wel is
met deze vraag aangeduid welke drie componenten in het boek voorkomen: oorlog
(WOII), liefde en een moeizame moeder-dochterrelatie.
Iets over de inhoud, zonder de essentie weer te geven.
Altijd een uitdaging, maar hier zeker. De roman beschrijft twee episodes uit de
vorige eeuw: (1) wat zich afspeelt in Weimar, Duitsland, tussen 1939 en 1945,
én (2) gebeurtenissen in de Verenigde Staten in de jaren 1996/1997. Afwisselend
een aantal hoofdstukken uit het betreffende tijdsbestek. Hoofdpersoon tijdens
de Tweede Wereldoorlog is Anna, in Amerika is dat haar dochter Trudy.
Aan het begin van de oorlog is Anna een jonge vrouw. Na een
korte liefdesrelatie krijgt zij een dochter. In de oorlog vindt zij werk en onderdak
in een bakkerij. Daar maakt ze traumatische dingen mee, die haar voor de rest
van haar leven tot een gesloten vrouw maken. Ook als ze na de oorlog naar Amerika
verhuizen en Trudy een familieportretje vindt, waarop zij en haar moeder staan,
samen met een hoge Duitse officier. Anna kan en wil er niet over praten.
Trudy, de dochter, doceert als hoogleraar geschiedenis aan
de universiteit van Minneapolis. Op verzoek van een collega gaat zij meewerken
aan een speciaal project. Daarvoor moet zij Duitsers die de oorlog overleefd
hebben, interviewen over hun rol en houding in die periode. Deze klus, en het
feit dat haar zwijgzame moeder bij haar in huis woont, brengen de vragen over
het familieportret weer levensgroot voor de aandacht.
Het boek is met vaart en spanning geschreven. Het einde is
verrassend. De leesvragen (die ik graag vooraf had gelezen) houden je gedachten
nog lang bij het boek. Iedereen die geïnteresseerd is in verhalen over de
Tweede Wereldoorlog en de keuzes die mensen maken, kan ik het boek van harte
aanbevelen.
Onlangs las ik een verhaal van iemand, wiens opa tijdens de
oorlog lid was van de NSB. Ergens schrijft ze: “als je lang genoeg naar alle
foto’s en films kijkt uit die tijd, herkennen we ineens een gezicht. Als we
goed kijken zien we niet het gezicht van een NSB-er, een landverrader, een
dader. Nee, we zien ons zelf!” Met andere woorden: hoe zou ik gehandeld en
gereageerd hebben als ik in hun schoenen stond? Die vraag kun je ook stellen
als je dit boek leest.
Het familieportret is
geschreven door Jenna Blum (1970, New Jersey), telt 461 pagina’s. In het
Nederlands vertaald door Carolien Metaal en in 2010 uitgegeven bij Meulenhoff.
ISBN 978-90-125-7925-1.
Geen opmerkingen:
Een reactie posten