zaterdag 16 juli 2016

Recensie: Papegaai vloog over de IJssel

Kader Abdola schreef een boeiende roman over veranderingen die zich de afgelopen decennia in Nederland voltrokken. Dorpsgemeenschappen die eeuwenlang gesloten bleven worden geconfronteerd met vreemdelingen, nieuwkomers. Wat doet dat met hen? En hoe ervaren de nieuwkomers hun nieuwe woonomgeving? Na het veelgeprezen boek van Rodaan Al Galidi (Hoe ik talent voor het leven kreeg) nu een boek wat een paar stappen verder gaat. De vreemdelingen komen vanuit het AZC in de bestaande maatschappij terecht.

Je moet pas met dit boek beginnen als je even royaal de tijd hebt. Het boek pakt je vanaf de eerste pagina. En hoewel het korte hoofdstukjes zijn, wil je toch steeds verder lezen. Ik vond het moeilijk om het boek weg te leggen.

In enkele dorpjes tussen Zwolle en Kampen strijken de eerste asielzoekers neer. Het is een volslagen nieuwe ervaring voor de bewoners. En ook voor de asielzoekers is het erg wennen. Maar bij iedereen is een positieve intentie en dus pakt het goed uit. We maken kennis met verschillende personen, elk met hun eigen verhaal en trauma's. Mooi om te zien hoe iedereen zijn best doet om de integratie goed te laten verlopen.
Pas in de loop van de tijd en door externe gebeurtenissen (9/11, Fortuijn, Van Gogh) komt er de klad in. Maar ook dan blijven er genoeg positieve mensen over.

Al met al een mooi verhaal, soms humoristisch, dan weer ontroerend en schrijnend. Het zal voor mensen die in de regio wonen ook veel herkenningspunten opleveren. De veerpont bijvoorbeeld. Bepaalde scenes en verhaallijnen hadden voor mij niet gehoeven, maar ik heb het, zoals gezegd, met buitengewoon veel plezier gelezen.

Papegaai vloog over de IJssel is in 2014 verschenen bij Promotheus Amsterdam.

Geen opmerkingen: