maandag 22 augustus 2016

Recensie: Ezra, leid mijn volk

In de serie "De wederopbouw van Jeruzalem", geschreven door Lynn Austin, is dit deel 2. Over het eerste boek in deze serie, "Zacharia, keer terug", schreef ik op 1 augustus een recensie. In deze serie vertelt de auteur de verhalen, zoals die in de Bijbel zijn opgetekend. Zij heeft de Bijbelteksten uitvoerig bestudeerd. Natuurlijk is de roman geen letterlijke Bijbeltekst, er zijn romanfiguren bedacht om het verhaal levendiger te maken. Maar het is mij opgevallen dat het verhaal in deze roman nergens in strijd komt met wat in de Bijbel beschreven staat. Het boek leest als een spannende roman, ook voor wie niet zo vertrouwd met de Bijbel is. Niet menselijks is het oude volk Israël vreemd.

Het eerste deel van deze serie beschreef de terugkeer van een deel van het volk Israël uit Babel, waarheen het volk jaren eerder in ballingschap was weggevoerd. Deze mensen waren (in het jaar 539 vóór Christus) met goedkeuring van en onder bescherming van de koning naar Jeruzalem teruggekeerd om de tempel te herbouwen en God weer te gaan vereren in zijn tempel.

Het verhaal in het nu besproken boek begint in 475 vóór Christus, dus ruim 60 jaar later. Het volk Israël is in groot gevaar. De koning van Perzië heeft een bevel uitgevaardigd dat alle Israëlieten op een vastgestelde datum moeten worden omgebracht. Dat brengt veel onrust teweeg, zowel bij de al teruggekeerden, als bij degenen die nog in Babel wonen. Hoe kan dit onheil worden afgewend? God had toch beloofd dat hij een eeuwig verbond met het volk had? Zou Zijn macht nu tekortschieten?
Gelukkig komt er van ongedachte kant redding. Het volk mag zich verweren. Er volgt een zwarte dag voor beide partijen, op de dertiende van de maand Adar. Vanaf die gebeurtenis wordt elk jaar op de veertiende en vijftiende van de maand het Poerimfeest gevierd, ter herinnering aan wat er gebeurd is en om God te danken voor zijn redding.

Ezra, leid mijn volk - Lynn Austin

Het boek beschrijft niet alleen de geschiedenis in het algemeen. Nee, het volgt enkele personen uit beide kampen, zowel in Babel als in Jeruzalem. Dat maakt het verhaal boeiend en levendig. We krijgen te maken met mensen van vlees en bloed. Die keuzes moeten maken. Blijven we wrok koesteren tegen onze vijanden? Volgen we Gods wil, ook als ons dat moeite kost? Heel concreet: moet een vrouw die haar man verliest met haar (onsympathieke) zwager trouwen? Moet een jong stel zich van elkaar losmaken omdat zij niet uit het volk afkomstig is? Op de achtergrond speelt de vraag: hoe verhoudt zich Gods voorschrift met zijn liefde?

Het voorgaande klinkt waarschijnlijk erg theologisch en zwaar, maar in het boek wordt het heel mooi uitgewerkt in de praktijk. Hoofdfiguur in de roman is Ezra, een wetgeleerde in Babel. Hij wordt door de koning van Perzië naar Jeruzalem gestuurd om daar de mensen te leren naar Gods regels te leven. Een zware taak, waaronder hij bijna bezwijkt. Maar uiteindelijk komt er toch verrassend licht.

De roman beschrijft op een boeiende manier een stukje uit de geschiedenis van Israël. Een aangrijpende episode, met indringende verhalen. Het gaat in zekere zin ook over jezelf als lezer. Waar zoek je je zekerheid? Hoe houd je hoop, ook als de situatie uitzichtloos lijkt? Een mooi boek!

"Ezra leid mijn volk" door Lynn Austin, in 2014 uitgegeven door Voorhoeve.
(Er is ook nog een deel drie: "Nehemia, bouw mij op.")

Geen opmerkingen: