maandag 1 augustus 2016

Recensie: Zacharia, keer terug.


Lynn Austin heeft meerdere boeken geschreven over Bijbelse personen. Het door mij gelezen boek “Zacharia, keer terug” (2013) is het eerste in een reeks van drie over de periode aan het einde van de Babylonische ballingschap.

De profeet Iddo woont, net als veel van zijn volksgenoten, met zijn familie in Babel. In het jaar 539 voor Christus geeft koning Cyrus verlof om naar Jeruzalem terug te keren en de tempel weer op te bouwen. Velen aarzelen, ze zijn inmiddels aardig gesetteld in Babel. Ook zoon Berechja besluit te blijven, maar kleinzoon Zacharia twijfelt. Hij ziet hoe zijn vader het goed heeft in Babel, maar ook het geloof van zijn grootvader Zacharia intrigeert hem. Uiteindelijk gaat hij mee naar Jeruzalem.

Terug in Jeruzalem moeten de Israëlieten veel ontberingen doorstaan. Alles moet van de grond af weer worden opgebouwd en wat gaat dan voor: je eigen huis of de tempel? Als er dan ook nog nieuwe tegenwerking vanuit Babel komt, wordt het geloof behoorlijk op de proef gesteld.

“Zacharia, keer terug” is een bijzonder goed geschreven boek. Je maakt kennis met het leven en de gebruiken van het oude Joodse volk. Als je de Bijbelverhalen kent is er veel herkenning. Maar ook fronste ik regelmatig mijn wenkbrauwen: is het echt zó gegaan? Ik heb geen tegenstrijdigheden kunnen ontdekken. Door de andere invalshoek en verhaallijnen komt het bekende verhaal op een boeiende en verrassende manier tot je.

Inmiddels ligt het volgende deel “Ezra, leid Mijn volk” op mijn leestafel. Ik verheug mij op nieuw leesplezier.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten